Hvorfor er det så svært at snakke om?
stress, stresstegn, tilbage efter stress, din vej tilbage efter stress
21848
post-template-default,single,single-post,postid-21848,single-format-standard,qode-social-login-1.1.2,qode-restaurant-1.1.1,stockholm-core-1.0.8,woocommerce-no-js,select-theme-ver-5.1.4,ajax_fade,page_not_loaded,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.1,vc_responsive

Hvorfor er det så svært at snakke om?


Er stress stadig et tabu? Kan det være svært at tale om I dit firma? Støtter du dine kollegaer, når de har været nede med stress? Har dit firma overhovedet en stress politik, så man kan komme ordentlig tilbage efter et sygeforløb?
Det er ikke kun i stress situationer, men egentlig i alle situationer, du skal huske at være opmærksom på dine kollegaer. Det er nemlig et fælles ansvar.

Husk stress kan ramme alle – også dig!

Stress er et fælles ansvar og stress kan ramme alle, så derfor er det en god idé at være forebyggende.
Du opdager sjældent selv at du er stresset, men som kollega eller leder kan man holde øje med hinanden. Hjælpe hinanden. Give besked hvis man opdager en kollega, ven eller familiemedlem har stresstegn. Sker der en forandring i den måde din kollega opfører sig på?  For det er vigtigt at stoppe op i tide og ændre på de ting som gør dig stresset, inden man ender i kollaps og med en sygemelding. En sygemelding går ikke kun udover den stressramte, men også kollegaer og firmaet. En stress sygemelding kan koste en virksomhed mellem 300.000 og 500.000 kr. Og koster et menneske så meget af sin livskvalitet samt det kan give så mange følgesygdomme.
 
Har du som virksomhed svært ved at tage den svære samtale, når der opdages stresstegn hos en medarbejder, så kan jeg hjælpe dig med det. Jeg kan også tage samtalen, hvis det først er gået galt. Jeg har værktøjerne til dig, så du kan få øje på, hvad det er som stresser dig og hvad du kan ændre i din hverdag, på arbejdet og i livet. 
 
Da jeg var stresssygemeldt, var det sværeste at jeg følte mig så alene. Jeg manglende værktøjer til, hvad jeg selv kunne gøre anderledes, og jeg manglende i den grad opbakning fra min arbejdsplads, som ikke lyttede til mig og hvad der vil være godt for mig, for at komme ordentlig tilbage efter min sygemelding. Psykologerne gav mig heller ingen redskaber – jeg følte kun, at de lyttede til alle de ting jeg fortalte. Men jeg havde brug for noget, så jeg kunne komme videre og få det bedre, for jeg ville faktisk rigtig gerne arbejde igen. Min krop var ikke som den plejede og jeg kunne ikke de ting, jeg plejede at kunne fra den ene dag til den anden. Jeg lærte dog også, at det tager tid, og man skal have den tid. Men jeg tror også på, at hvis jeg havde fået nogle værktøjer samt haft en arbejdsplads, som støttede og viste anerkendelse, vil jeg have været hurtigere frisk og tilbage.
 
Som stressmentor og stresscoach har jeg fået værktøjerne til at spotte stressen, så man kan nå at lave ændringer – både hos sig selv og på arbejdspladsen – inden det ender i kollaps. Jeg har også værktøjerne til at få en medarbejder tilbage efter stress ved ”12 steps til et stressfrit liv.” Som stresscoach kan jeg hjælpe dig, hvis du er stresset. Jeg er med dig hele vejen, og vi tager det stille roligt. Jeg har fuld forståelse for, hvor svært det hele kan være og hvor uoverskuelig tingene er, så jeg ved derfor, at det tager tid, men man kommer ovenpå igen. Vi tager en ting ad gangen.
 
Hver 4. sygemelding i Danmark skyldes stress, hvilket svarer til at cirka 35.000 danskere hver dag er sygemeldt med stress. Det er et alvorligt problem, så lad os være sammen om at hjælpe, støtte og anerkende hinanden. Det er vigtigt at have et godt arbejdsmiljø for at trives, og vi kan alle være med til at skabe et godt arbejdsmiljø, der hvor vi er ansat.
 
Hvis du er i tvivl, har nogle spørgsmål eller har brug for hjælp til at komme videre, enten med dig selv eller nogle af dine medarbejder/kollegaer, så kontakt mig endelig for en uforpligtende samtale om, hvad jeg kan hjælpe dig med.
 
Book en stress samtale. Find ud af om du er stresset. Jeg laver en test. Der findes 4 faser:

  1. fase: Trivsel ”i flow” – Flow
  2. fase: jeg føler mig presset – Belastning
  3. fase: Lad mig være, jeg har ikke tid – Overbelastning
  4. fase: Jeg kan ikke mere – Kollaps

Jeg ved, man kan føle sig alene, når man har stress. Jeg ved, det er svært. Jeg vil rigtig gerne hjælpe DIG og støtte DIG, så du kan finde din vej ud af stress. Få dit liv tilbage..

Hvor ligger du? Husk det er en god idé at være forebyggende og inden du ender i fase 3 lave nogle ændringer i dit liv.
Efter stresstesten, ser vi på hvad det er som stresser dig. I hverdagen, på arbejdspladsen og i livet. Vi laver en plan for, hvad du kan ændre lige nu.

Kontakt mig gerne for spørgsmål på tlf. 30299251.

Kærlig hilsen

Anne Nybo

A Mindful Life

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar